2718

Jaarverslag 2017 Vrienden van de Vecht

Jaarverslag Vrienden van de Vecht-2017

Inmiddels is het Jaarverslag van de Vrienden van de Vecht voor het jaar 2017 ook in een uitgewerkte digitale en print-versie verschenen met een fraai omslag.

Ook in 2017 heeft de sinds enkele jaren dalende tendens in het aantal vrienden zich voortgezet. Eind 2017 waren er 329 Vrienden van de Vecht. Echter op dat moment hadden zij nog niet allen de bijdrage (van min. 15 euro) betaald. Gedurende 2017 is gebleken dat het niet erg duidelijk was hoe men zich via de website kon aanmelden. Dit is inmiddels verbeterd. Het bestuur is zich ervan bewust dat de werving van nieuwe Vrienden actiever en via toegankelijker (sociale) media zou moeten gebeuren. Daarvoor zoekt het bestuur ook nieuwe leden om deze uitdaging aan te gaan. In het kader van het beheer van de Rie de Boois- en Karel Nagel-Fondsen op naam is een bijdrage van 1000 euro toegezegd voor de uitgave van een boekje n.a.v. het Narratief van Marinke bij de Ambitie nota voor Cultuur van de gemeente Stichtse Vecht. Het boekje met de werktitel “De vele gezichten van Stichtse Vecht, landschap & cultuurhistorie in 10 verhaallijnen”, zal in maart 2018 verschijnen.

Hoogtepunt van het jaar was ongetwijfeld de Vriendendag op 2 september 2017. Een recordaantal Vrienden bezochten het kasteel Nederhorst voor een bezichtiging van het kasteel en park. En voor een drietal lezingen. Gastheer Robert Jonker sprak over de geschiedenis van het kasteel, Wim Weijs over de natuur rond het kasteel en Luuc Mur over dreiging en kansen voor het Vecht-erfgoed. Bij die gelegenheid kreeg Wim Weijs de Ton Stork ‘Vechten voor de Vecht’ penning uitgereikt, als erkenning voor zijn bijdrage aan de verspreiding van de kennis van de natuur in de Vechtstreek.

Vanwege het uitblijven van rendement op de spaarrekening heeft het bestuur besloten ca. 90% van het kapitaal van de Fondsen op naam in de verhouding 45:35:20 te beleggen in Certificaten, Fair Share Fund en Cultuurfonds bij de Triodos-bank.

Tags: